Stagiaire Nada

Uncategorized

Mijn naam is Nada Bouzdouden. Momenteel doe ik de opleiding Sportkunde bij Inholland Haarlem. Mijn opleiding focust zich op gezondheid waarbij onder andere leefstijl, gezonde voeding en sport een grote rol spelen. Naast het studeren ben ik trainster bij twee turnverenigingen in Amsterdam-Noord en ben ik bezig met de opleiding KNGU Gymnastiek Leider Niveau 3. Zelf heb ik 12 jaar geturnd waarbij ik mijn turncarrière heb afgesloten met het behalen van de eerste plaats op de Amsterdamse kampioenschappen. Hierna ben ik gaan (kick)boksen. Op dit moment ben ik vaak in de sportschool te vinden. 

Van school moet ik de volgende werkzaamheden uitvoeren: het geven, begeleiden en organiseren van trainingen, lessen en sportactiviteiten bij diverse doelgroepen waarbij ik aan de competenties uitvoeren, begeleiden, mogelijk organiseren en professionaliseren werk.

Ik heb gekozen om stage te lopen bij Stichting Doras – Gezond Noord om meer ervaring op te doen en omdat ik het altijd geweldig vind om anderen te steunen, te motiveren en te helpen met het behalen van een doel. Ook deel ik graag mijn kennis en ideeën met anderen.

Tijdens mijn stage denk ik veel te leren over voeding, sport voor mensen met een beperking, hoe lessen worden gegeven, hoe intakegesprekken gaan en het begeleiden van anderen naar een betere leefstijl.

Gezonde toekomst dichterbij!

Uncategorized

Afgelopen donderdag hebben onze ervaringsdeskundigen een bijeenkomst gehad met Angela Nijland van Gezonde Toekomst Dichterbij (FNO) waar we samen ideeën hebben besproken voor de komende 10 jaar gezondheid in Amsterdam Noord. Hierbij werden wij gevraagd om onze ideeën en ervaringen te delen over de buurt (Amsterdam Noord): wat wij op dit moment zien en wat wij zouden willen zien veranderen of verbeteren? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat Noord gezonder wordt?

Allerlei onderwerpen kwamen aan bod, voeding, parkeren, bewegen/sporten, een website met alle informatie die beschikbaar is voor bewoners en nog wat onderwerpen over Noord zelf. Er werden veel ideeën gedeeld en iedereen heeft actief meegedacht en veel van onze punten zijn met ons allen tot stand gekomen.

En hoe gaat het nu verder? FNO gaat met onze ideeën een plan schrijven voor Noord.

Energieker voelen in het najaar door een gezonde leefstijl

Column

De blaadjes vallen van de bomen en de dagen worden weer korter. Wanneer het najaar begint, krijgen we steeds minder daglicht. Die kortere dagen zorgen ervoor dat je minder daglicht krijgt dan je als mens nodig hebt. Hierdoor kun jij je vermoeider voelen en zelfs wat minder blij. Wist je dat je met een gezonde leefstijl heel veel kunt doen om energieker en gelukkiger de herfst en winter door te komen? 

Hoe?
Hieronder volgen een aantal tips!

Eet zo puur en natuurlijk mogelijk

Wanneer je veel bewerkt voedsel eet en drankjes drinkt met veel suikers, verbruikt je lichaam heel veel energie om al deze onnodige stoffen te verwerken. Dit is zonde, want deze energie kun je veel beter gebruiken! Met bewerkt voedsel bedoelen we producten met meer dan 5 of 6 ingrediënten zoals snoep, ijs, pizza en frisdrank. Bestudeer daarom goed het etiket van een voedingsmiddel voordat je het koopt. Herken je de ingrediënten op het etiket niet? Onthoud dan, dat je lichaam dit vaak ook niet nodig heeft.

Op de korte termijn kunnen voedingsmiddelen met veel suiker een energiekick geven maar op de lange termijn putten ze je lichaam uit en zul jij je vermoeider voelen. Probeer dus zo onbewerkt mogelijk te eten en drinken. Een culinaire tip voor het najaar: maak een lekker grote pan groentesoep. Je lijf wordt heel blij van een bordje boordevol verse groenten!

Je zult na een week onbewerkt eten al een enorm verschil merken in je energielevel. Probeer frisdranken te vervangen voor water of thee, witte pasta voor volkoren pasta, gebakken aardappelen voor bijvoorbeeld gekookte aardappelen en gebruik (verse) kruiden in plaats van pakjes en zakjes.

Let op; wanneer je veel bewerkte voedingsmiddelen neemt, zal je lichaam de eerste paar dagen hieraan moeten wennen. Dit kan hoofdpijn, vermoeidheid, lekkere trek en andere klachten veroorzaken. Laat dit je niet afschrikken, het is logisch dat je lichaam moet wennen aan je nieuwe leefstijl. Op den duur maken deze klachten plaats voor meer energie en een fit gevoel!

Overigens zijn niet alle bewerkte producten slecht. Een goed voorbeeld is (volkoren) brood; het is gezond en bevat veel vitaminen en mineralen. Wanneer je kiest voor een goede kwaliteit brood, bevat een volkoren brood niet meer dan 4 ingrediënten.

Vitamine D

Onder invloed van zonlicht kan je lichaam vitamine D aanmaken. En juist in het najaar is er van dat zonlicht veel minder. Hierdoor kun je een tekort aan deze vitamine krijgen. Een gevolg van een tekort aan vitamine D is onder andere lusteloosheid en een gebrek aan energie. Probeer daarom, ook in het najaar, naar buiten te gaan voor een wandeling. Daarnaast is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Vette vis zoals haring, paling, makreel of zalm is een goede bron van vitamine D. Een bakje kibbeling of een lekkerbekje kun je beter laten staan, deze producten bevatten voornamelijk veel verzadigd vet en weinig voedingswaarde. Wanneer je liever geen vette vis eet, kun je ook (bos)paddestoelen eten maar ook een eierdooier is een goede bron van vitamine D. 

Verder kun je ook eens nadenken over het dagelijks slikken van een multivitamine. Het Voedingscentrum adviseert een vitamine D suppletie aan kinderen tot 4 jaar, zwangere vrouwen, vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar. Wanneer je gezond en gevarieerd eet en een wandeling van een half uur per dag maakt, ben je al een heel eind op de goede weg!

Bewegen (in de natuur)

Dit hebben we al een beetje verklapt bij de vorige tip; bewegen is een heel belangrijk onderdeel om je energiek en blij te voelen. Iedere vorm van beweging is goed, of je nu een uurtje gaat fietsen of een half uurtje wandelt, het geeft direct meer energie en je geest voelt lichter. Het is goed om hieraan toe te voegen dat bewegen in de buitenlucht de beste resultaten geven. Bewegen in de natuur zorgt ervoor dat je je rustiger voelt, het vermindert gevoelens van stress en door de zuurstofrijke omgeving, voel je je energieker. Probeer bijvoorbeeld minimaal een half uur per dag te wandelen in de natuur.

Omega 3 

Het is belangrijk om voldoende vetzuren binnen te krijgen, en dan met name omega 3. Hiervan krijgen we te weinig binnen in Nederland. Omega 3 is voornamelijk te vinden in (daar hebben we ‘m weer) vette vis. Probeer daarom 2 keer per week vette vis te eten of wanneer je niet van vis houdt, dagelijks een omega 3 supplement te nemen. Het eten van producten met omega 3 hebben een positieve invloed op je humeur en geven je een energieker gevoel.

Tryptofaan

Tot slot een hele belangrijke; tryptofaan. Tryptofaan is een eiwit en zit in producten als vlees, vis, bonen, kaas en eieren maar is ook in banaan te vinden. Waarom is tryptofaan zo belangrijk? Dit eiwit helpt bij de aanmaak van serotonine in je hersenen. Serotonine is een hormoon en wordt ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd. Het is daarom belangrijk, vooral in de wintermaanden, meer voedingsmiddelen te eten welke dit gelukshormoon stimuleren. Hierdoor kan je stemming positief beïnvloedt worden en kun je je op de langere termijn gelukkiger voelen. Begin bijvoorbeeld met het dagelijks eten van een banaan. Wil je voorkomen dat je teveel suikers binnen krijgt? Pompoenzaden zijn ook een goede bron van tryptofaan. Lekker om je dag te beginnen met bijvoorbeeld een bakje kwark met banaan en zaden. Zo weet je zeker dat je voldoende tryptofaan binnen krijgt. 

Hopelijk helpen deze tips je om het najaar gezond en fit door te komen. Twijfel je of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt of heb je last van een winterdip? Neem contact op met Gezond Noord voor tips over je voedingspatroon en leefstijl.

Stress Sensitief coachen

Uncategorized

Een groep ervaringsdeskundigen (zie cursisten en trainers op bovenstaande foto) is in juni gestart met de cursus Stress Sensitief Werken. Deze methode is een speerpunt binnen de Sociale Maatschap.

Onze ervaringsdeskundigen waren heel positief en zo enthousiast, dat ze zich hierna nog drie dagdelen hebben verdiept in het onderdeel stress.

Wat doet stress met jou? Hoe kan je mensen zodanig coachen dat ze minder stress gaan ervaren en weer meer grip op hun leven krijgen?

Deze cursus hebben ze afgelopen donderdag met veel plezier afgesloten. Hiermee zijn ze nog beter voorbereid om onze mede Noordelingen te helpen.

Budget Fit in Amsterdam-Noord

Uncategorized

Zou je naast het hebben van een fit lijf ook graag financieel fit willen zijn? Kom dan vanaf maandag 5 oktober tussen 10.00 en 12.00 uur naar het Brughuisje. Je kunt hier korte vragen stellen over hoe je financieel gezond kunt leven en daarnaast kun je leuke tips en trics krijgen.


Als we langer de tijd nodig hebben plannen we een afspraak. Zien we je dan?


Dikke groeten, Linda en Jessica

Theatrale Noorderpark Wandeling

Uncategorized

“Gezond Noord” en de Amsterdamse Toneelschool bundelen krachten: een Theatrale Noorderpark Wandeling voor- en door Noordbewoners.



Sommige inwoners van Amsterdam Noord blijken een ongekend theatraal talent te hebben waar ze op hun veertigste ineens achter komen. Sommige inwoners van Amsterdam Noord hebben geen eigen kinderen maar in de afgelopen weken iemand ontmoet die ze nu liefkozend ‘zoon’ noemen. Er blijken ook inwoners van Amsterdam Noord te zijn die voor het eerst sinds lange tijd een emotionele bevrijding voelen na een oprecht gesprek. Koppel zes eerstejaars studenten van de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunst Academie aan een inwoner van Noord, neem ze mee in ‘op maat gemaakte, corona-proof theatrale activiteiten’ en let the magic begin.

In een tijd waar sociaal contact door COVID-19 maatregelen geen zekerheid meer is, blijken oprechte interesse en verbinding sleutelwoorden. De afgelopen weken hebben toneelschoolstudenten en buurtbewoners van Amsterdam Noord elkaar op gepaste afstand in duo’s ontmoet, met elkaar gesproken, gelachen, gehuild, een watergevecht gehouden en toneel gespeeld. Al deze ontmoetingen zijn in performances gegoten, die op 16 en 17 juni van 15:00-18:00 te zien zijn tijdens de Theatrale Noorderpark Wandeling.

Er is zang, er is dans, er is spel, er zijn verrassingen, er zijn bomen, er zijn rozen, er zijn biertafels en er is 1,5 meter afstand. De mooiste verhalen vind je om de hoek, wij laten je dat met alle liefde zien.

Een (gratis) plekje reserveren voor de Theatrale Noorderpark Wandeling inclusief een smakelijke verrassing achteraf kan via wandelingnoord@gmail.com, met vermelding van aantal personen, voorkeursdag en telefoonnummer. Verdere informatie omtrent de wandeling volgt na aanmelding.

Gezond Noord aan Boord

Uncategorized

Van 16 tot 31 maart vond de Dutch Hacking Health plaats. Petra Doets, innovatiemanager van de Sociale Maatschap, heeft hier het kernteam Hack Corona Team#24 gevormd. Zonder elkaar fysiek te ontmoeten, hebben zij een alternatief bedacht voor alle groepsactiviteiten die door de Coronacrisis zijn weggevallen. Dit om te voorkomen dat de kwetsbare groep van Gezond Noord terugvalt in oude gewoontes. Dit alternatief bestaat uit een set actiekaartjes. De kaartjes zijn verdeeld in onderwerpen die te maken hebben met welzijn, gebaseerd op het Leefstijl Roer:

VoedingBewegingSociaal
ZingevingOntspanningSlaap

We hebben zelf de volgende kaartjes toegevoegd:

  • Blanco kaartjes, met suggesties van de deelnemers zelf of door hun coaches.
  • Bonus kaartjes als beloning voor deelname aan de activiteiten.

We zitten we nog in de testfase. Er zijn nu setjes met 30 kaartjes. Vóór de paasdagen hebben we 50 van deze setjes verspreid onder diverse bewoners in Amsterdam-Noord. Komende week nemen we contact met hen op, en kijken of we de kaartjes aanpassen of nieuwe maken.

Met deze creatieve oplossing – Gezond Noord aan Boord – streven we ernaar dat een zo groot mogelijke groep kwetsbare mensen ook in deze tijden mentaal en fysiek gezond blijft.

Els ging met de kaartjes van Gezond Noord aan Boord op bezoek bij Martha, een 76 jarige dame van Surinaamse afkomst die doof is en een licht verstandelijke beperking heeft. Zij is destijds door de huisarts verwezen via welzijn op recept. Ze wilde me een dikke paasknuffel geven maar ik zei nee dat mag toch nog niet vanwege het virus. Oh ja “Die croma is nog niet weg, allemaal schuld van die stomme chinezen die slangen eten op de markt. Maar als we binnen knuffelen ziet toch niemand het???”

Wéér uitgelegd hoe het zit, ik probeer 1.5 meter afstand te houden en doe af en toe een stapje achteruit waarop zij een stapje vooruit doet… Gelukkig is de keukentafel vrij breed, want ze zat me blij op te wachten met een paasontbijtje. Eitjes gekookt, kopje thee, olijven en feta. Martha zit zelf nog aan twee boterhammen die ze dubbelvouwt en met een grote schaar doorknipt ipv doorsnijdt. Haar zus is recent overleden en af en toe is ze nog verdrietig maar twee seconden later ligt ze weer dubbel van het lachen om iets. Ze rukt de kaartjes uit mijn handen en spreidt ze uit op de keukentafel tussen de eierdopjes en kopjes thee. Ze bekijkt ze zeer zorgvuldig, ik vraag me af wat ze lezen kan maar als ik haar vraag om een favoriet kaartje pakt ze meteen het bonuskaartje Els Bellen. Verder pakt ze de groente en fruitkaartjes eruit, haalt ze komkommer uit de koelkast en begint ze me een sinaasappel en mandarijntjes te geven. Ze eet wel een mandarijntje maar alleen voor het sap meldt ze, ze spuugt elk partje weer uit. Dan pakt ze verdere kaartjes die ze wil gebruiken, opruimen voor het slapen gaan en een boek lezen. Ik vraag of ze boeken leest en ze zegt dat ze jaren geleden een boek van haar dochter heeft gekregen en daar steeds in leest, het is een erg spannend boek. Ze holt weg om het te gaan halen en komt terug met een beduimeld boek met als titel “Een erotische liefde”.

Na wat aarzeling voeg ik haar toe aan de Beweeg Mee groepsapp en leg uit hoe het werkt. Ze vraagt welk kaartje ze mag pakken als ze verdrietig is en ik laat het haar zelf kiezen. Ze gaat voor bewegen en besluit dan om een beetje te gaan dansen.

Een uur later ben ik bij iemand anders en belt ze al om te vertellen dat ze is gaan trimmen en ze voelt zich nu zo lekker. Twee uur later belt ze weer, er stond een filmpje in de app Beweeg Mee en ze is meteen naar buiten naar het park gerend om mee te doen; (het filmpje was in het park opgenomen).

Nu beweegt ze dus drie keer per dag en ze heeft vooral het idee dat ze dit met ons samen doet. Ze belt nu ook elke dag dus dat moeten we weer een beetje gaan afbouwen maar ze is blij, koestert de kaartjes en haar hoofd barst niet meer van het verdriet.