mediteren

De kracht van meditatie

Vind je het moeilijk om in deze tijden van lockdown te ontspannen? Schieten je gedachten van hot naar her en vind je het lastig om je te focussen? Veel mensen ervaren deze klachten. Misschien is meditatie een uitkomst voor jou. Niks zweverig of vaag gedoe! Wanneer je voldoende oefent, zal je de waarde ervan inzien. Wij geven je een aantal inzichten en tips!

Wat is meditatie?
Eigenlijk is het je volledige aandacht richten op hetgeen waar je mee bezig bent, zonder je af te laten leiden door allerlei gedachten en de oordelen die daarbij opkomen. Meditatie is niets meer of minder dan je volle focus op de ervaring van het huidige moment. Je hoeft daarbij echt niet op een matje in lotushouding te zitten. Het kan ook gewoon op een stoel met je ogen gesloten of tijdens het schillen van de aardappelen. Wist je dat je zo’n 50 gedachten per minuut kunt hebben? Door te beginnen met bijvoorbeeld 10 minuten mediteren per dag, creëer je al veel meer rust in je hoofd en kun je je beter focussen. Hierdoor kun je je ook veel beter ontspannen in momenten van vrije tijd of spanning.

Waarom mediteren?
Mediteren vermindert stress, angst en haast. Je voelt je kalmer en gelukkiger wanneer je regelmatig mediteert. Door te mediteren trap je letterlijk op de rem en neem je afstand van je gedachten. Je beseft dat je niet je gedachten bent, maar gedachten hebt. Het leven verloopt minder moeizaam, het voelt lichter. Het vergt wel een bepaalde discipline om het dagelijks te doen. Het is de kunst om het zo in je dagelijks leven in te bouwen, dat het vanzelf gaat en je er automatisch de tijd voor neemt.

Hoe begin ik met mediteren?
Of je nu staat, zit, ligt of loopt; mediteren kan in allerlei houdingen. Zo lang jij er maar prettig en ontspannen bij voelt. Voor beginners kan het fijn zijn om te zitten op een stoel. Er is geen goed of fout. Het is belangrijk om een rustig plekje te zoeken wanneer je voor de eerste keer gaat mediteren. Begin bijvoorbeeld met 10 minuten mediteren. Ga lekker zitten (of staan, of liggen…) en zet een timer of gebruik een app. Sluit je ogen en focus op je ademhaling. Waarschijnlijk zullen allerlei gedachten passeren; dingen die je nog moet doen, wat je vanavond gaat eten of dat je bent vergeten de vuilnis buiten te zetten. De kunst is om deze gedachten te observeren en ze dan rustig te laten gaan. Hoe vaker je dit doet, hoe beter het gaat. Probeer bij iedere uitademing je lichaam te ontspannen. Zodra je afgeleid raakt, ga weer terug naar je ademhaling en focus hierop. Probeer een week lang iedere dag minimaal 10 minuten te mediteren om het verschil goed te kunnen ervaren.

Hulpmiddelen meditatie
Vind je het moeilijk om zelfstandig te mediteren en ben je continue afgeleid? Dit is heel normaal. Door bijvoorbeeld een app, audio opname of YouTube te gebruiken, hoef je alleen de instructies op te volgen en kun je je iets gemakkelijker focussen. Er zijn ontzettend veel geleide meditaties te vinden in allerlei soorten en maten. Een goede tip is de app ‘headspace’ en ‘insight timer’. Ook kan het helpen om een bodyscan meditatie te doen. Scan je lichaam van top tot teen en focus je een paar seconden op ieder lichaamsdeel, van je kruin tot je kleinste teen. Deze meditatie werkt vaak goed als liggende meditatie. Een andere tip is door bij iedere uitademing, zachtjes te tellen in je hoofd. Om vervolgens weer rustig in te ademen.

Ervaar je stress en zou je wat meer rust in je hoofd willen? Gezond Noord kan je hierbij helpen. Er worden regelmatig cursussen en workshops aangeboden. Informeer naar de mogelijkheden bij Ankie Frehe (06 51 31 16 66) of Els Annegarn (06 10 36 82 98) van Gezond Noord. Wij helpen je graag!