gezond-eten

6 budget tips om gezonde boodschappen te doen

Gezond eten hoeft niet duur te zijn. Door minder vaak te kiezen voor voorgesneden groente en fruit of je maaltijden te plannen zodat je maar 1 keer in de week boodschappen hoeft te doen, kun je veel geld besparen. Ik geef je een aantal tips!

  1. Planning
    Bedenk voordat de nieuwe week begint, wat je die week wilt eten. Probeer daarin alle maaltijden mee te nemen inclusief de tussendoortjes. Maak hiervan een boodschappenlijstje en haal eenmaal per week je boodschappen. Het voordeel hiervan is dat je alle boodschappen in huis hebt en je niet meerdere keren naar de supermarkt hoeft waarbij je steeds weer opnieuw wordt bloot gesteld aan verleidingen zoals snoep of koek. Of nog beter, doe je boodschappen online!
  2. Budget-proof groenten & fruit
    Sinds de verhoging van het BTW tarief van 6% naar 9% worden er minder groenten en fruit geconsumeerd. Dit is ontzettend jammer want groenten en fruit zijn een essentieel onderdeel van je dagelijkse menu! Minimaal 250 gram groenten en 2 porties fruit (200 gram) is voldoende. Om toch aan je dagelijkse behoefte te komen voor een zacht prijsje, kun je gerust kiezen voor diepvries groenten en fruit. Deze producten zijn minstens zo gezond als verse groenten en fruit omdat de producten meestal direct nadat ze van het land komen, worden verwerkt en ingevroren. Hiermee worden de vitaminen en mineralen behouden. Hetzelfde geldt voor groente uit blik of pot. Let goed op of er geen zout of suiker toegevoegd aan het product. Dit maakt groenten en fruit minder gezond.

    Als je kiest voor verse groente en fruit, kies dan liever voor de verse varianten. Dat wil zeggen: laat de voorgesneden varianten staan. Voorgesneden groentemixen en fruit zijn vaak een stuk duurder dan ongesneden. Ook betaal je voor verse groente en fruit in verhouding minder. Bijvoorbeeld met een ongesneden kool kun je meer maaltijden bereiden dan met een voorgesneden zak kool.

    Eet daarnaast vooral uit het seizoen. Deze producten zijn vaak stukken goedkoper en gezonder omdat ze meestal van Nederlandse bodem komen. Kies dus voor bijvoorbeeld pompoen in de herfst en aardbeien in de zomer.
  3. Goedkope gezonde producten
    Je lichaam heeft natuurlijk ook andere voedingsmiddelen nodig naast groente en fruit. Andere budget-proof gezonde producten zijn bijvoorbeeld eieren, havermout, uien, tomaten(stukjes) in blik, peulvruchten in pot zoals bruine bonen, zilvervliesrijst en kwark/yoghurt. Kies bijvoorbeeld bij uien voor een kilozak in plaats van 2 stuks in een netje. Het verschil in prijs is opvallend te noemen. 2 uien kosten bij Albert Heijn €0.69. Wanneer je kiest voor een zak van 2 kilo zijn de kosten €2.09. Of haal eens een zak uien of aardappelen rechtstreeks bij de boer, mocht je die mogelijkheid hebben. Hiermee kun je in verhouding veel meer maaltijden bereiden, wat uiteindelijk weer scheelt in de kosten. Een relatief goedkoop product zijn ook spliterwten, met een zakje van 500 gram kun je een enorme pan erwtensoep maken. Hier kun je al gauw zo’n 4 dagen van eten. Komt de snert je neus uit? Kook een grote hoeveelheid en vries het in! Dan kun je op een later moment nog eens genieten van een lekkere kom soep.

    En wat denk je van een glas water drinken in plaats van een cola? Nederlands kraanwater is van heel goede kwaliteit waardoor het schoon en veilig is om te drinken. Helaas zijn er uitzonderingen, met name in Amsterdam noord. Controleer goed of jouw kraanwater niet een te hoog gehalte lood bevat.
  4. Leg een goede voorraadkast aan
    In de vorige tips is dit ook al een beetje genoemd. Producten zijn goedkoper als je ze in grotere hoeveelheden koopt. Vooral houdbare producten zijn een goed idee om in grote hoeveelheden in te slaan. Denk daarbij aan ‘droge’ producten als bloem, rijst, spliterwten en pasta. Vaak vind je producten in grotere hoeveelheden bij de boer of multiculturele supermarktjes.
  5. Koop huismerken
    De meeste supermarkten bieden voor bijna elk merkproduct een goedkoper product aan of een huismerk. Tip: de duurdere merken zijn in de schappen vaak te vinden op ‘ooghoogte’, de goedkopere producten vind je lager in het schap. Let wel goed op de ingrediëntenlijst, heel soms bevatten goedkopere producten meer suiker of zout.
  6. Reclamefolders
    Last but not least, neem de reclamefolders door voordat je boodschappen doet en check wat je nog in de voorraadkast of koelkast hebt liggen. Wanneer bijvoorbeeld het brood in de aanbieding is, en je hebt een vriezer, dan kun je meerdere broden inkopen en in de vriezer bewaren. Doe ook eens je wekelijkse boodschappen op de markt, de prijzen liggen hier vaak lager dan in de supermarkt. Realiseer je dat het geen goed idee is om boodschappen te doen als je honger hebt. Onderzoeken wijzen uit dat je hierdoor meer producten koopt, wat je uiteindelijk weer merkt aan je portemonnee.

Mocht je vragen hebben of meer informatie willen over gezond en goedkoop boodschappen doen, neem dan contact op met Gezond Noord. Wij helpen je graag!